Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.02.2009 00:05 - Оптимизация на училищната мрежа в Панагюрище
Автор: ralcheva Категория: Регионални   
Прочетен: 3020 Коментари: 4 Гласове:
0

Последна промяна: 16.02.2009 14:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Това засукано словосъчетание всява паника сред учителите от месеци, а което е най-лошо - напоследък и сред ученици и родители. Защо ?
На първо място поради представената в общинския съвет Стратегия за развитието на средното образование в община Панагюрище, написана от Общинска администрация, която се оказа изненада за повечето директорки и учители в общината.
На второ място - поради прекаленото протакане на решението на общинския съвет и съответно продължилата дълго време  неяснота около бъдещето на малките, а и на големите училища в града. Тук искам да си призная своята част от вината за това забавяне, като член на Комисията по образование.
Знаем, че всякакви реформи се преживяват, стига да знаеш точно  защо ги правиш, накъде отиваш и през какво трябва да преминеш. И да вярваш, че е за добро. Най-изнервящото е да не знаеш какво точно ти предстои. Изчакването. И съответно невъзможността да предприемеш каквито и да е действия, за да тръгнеш в някаква посока.

И така - мисля че макар и късно, е редно да дам своето виждане на ситуацията.
Какво се вижда от пръв поглед ? Имаме 5 училища, в които има паралелки от 1-ви до 8-ми клас. И около 150 деца, които очакваме да влязат в класните стаи в 1-ви клас през следващите няколко години. Не се вижда промяна в тенденцията за намаляване на раждаемостта.  Това означава 6 паралелки (в най-добри години - 7). Училищата воюват за тези деца, тъй като те осигуряват бюджета на училището и работните места на учителите. Казано съвсем прагматично. Колкото по-голяма е конкуренцията, толкова повече се излиза извън рамките на добрия тон. Преминава се в някакъв вид съревнование, дори битка. В това са въвлечени учители, родители, дори деца. 

Бих помолила всеки учител и родител да се постави за момент на мястото на общинските съветници и да помисли какво би направил, ако има 6 паралелки и 5 училища. И празни класни стаи. И съответно недостиг на средства в тези училища. Всеки управленец би взел решение за закриване на училища. Въпросът е кои да бъдат те и как това да стане възможно най-безболезнено преди всичко за децата, но също така и за учителите. Простата сметка показва , че има достатъчно деца за запълване на трите големи, добре обзаведени и оборудвани училища. Логично е да се върви в тази посока. Защо обаче това предизвиква такова недоволство. След много проведени срещи и разговори в последните дни стигам до убеждението, че факторите са предимно субективни. Междуличностни конфликти, лични амбиции, конкуренция и насложени през годините отношения между училищата влияят върху поведението на учители и директори, оттам следва настройката на родителите и на децата. 
Ако не беше така - директорите и учителите отдавна да са седнали на една маса и да са потърсили начин за оптимизация, а оттам и за съсредоточаването на финансирането на по-малко места - съответно по-добра материална база, по-добри заплати, по-малка конкуренция. Но това така или иначе не става. Обвиненията са безбройни и не е ясно как да се излезе от този омагьосан кръг.

Какво трябва да направи общинският съвет в този случай ? 

ДА ВЗЕМЕ БЪРЗО РЕШЕНИЕ, като се ръководи от няколко принципа:
На първо място да предостави добри условия (като материална база) за обучение и възможност за избор на родителите на учебно заведение.
На второ място да осигури равен старт в конкуренцията на училищата.
На трето - да обмисли начина, по който да стане преструктурирането, така че да не бъдат разформировани класове, да няма объркани и огорчени деца и родители.

Оттам нататък - всичко е въпрос на личен избор. Качеството на образование освен че е предемт на преценка от родителите, също така се контролира от Инспектората по образование, както и посредством навлизащите външни проверки след завършване на всеки клас (наричани от децата матури).


Аз лично в близко бъдеще виждам два възможни варианта на разпределение на тези 6 (7) паралелки в 3 училища.

1-ви вариант: разпределение 3(4) - 3

Малките училища се закриват

Училище "20-ти април" става голямо начално училище - (1-ви - 4-ти клас) и поема 3 или 4  паралелки годишно. При тази ситуация броят на паралелките ще бъде колкото двойни паралелки от 1-ви до 7-ми клас.

СОУ "Нешо Бончев"  остава училище от 5-ти до 12-ти клас (3 или 4 паралелки).

ОУ "Марин Дринов" остава училище от 1-ви до 7-ми клас (3 или 4 паралелки).

(За незапознатите трябва да добавя, че според предстоящите промени на законовата база от следващата година 8-мите класове ще излязат извън схемата на основно образование.)

ПЛЮСОВЕ   
-  това е най-лесният вариант за пропорционално разпределение на ромското малцинство. Въпрос, който е основен за бъдещето на училищата според мен, и който - кой знае защо - никой не засяга гласно. (В случая тези деца от горната махала, и от "Боевец" и ДЗС се разпределят пропорционално между 3-4 паралелки и в трите училища) 
-  ще бъде задоволено желанието на много родители децата им от 1-ви до 4-ти клас да учат отделно от по-големите ученици
-  възможност за организиране на целодневно обучение и столово хранене на децата от 1-ви до 4-ти клас

МИНУСИ
-  риск от незапълване на 3-4 паралелки в у-ще "20-ти април", което ще доведе до недостатъчно финансиране (аз лично не мисля, че има такъв риск, но такова е мнението на някои от колегите ми)
- децата от кв.Драгулин ще са отдалечени от всички училища

ПЛЮС или МИНУС - намаляване на конкуренцията - т.е.   1-ви 4-ти клас - между 2 училища, 5-ти-7-ми клас - също между 2 училища
Самата аз не мога да определя дали това е плюс или минус. Като човек, занимаващ се и с бизнес, винаги съм смятала, че конкуренцията е движещата сила на всичко. Това, което се получи обаче в средните професионални училища в Панагюрище през последните 10 години ме опроверга. Там конкуренцията доведе до отлив на децата от града, до спад в качеството на образование, до срамни междуучилищни войни и в крайна сметка - до рекет от ученици върху учители. За да го докараме дотам, че всички училища да поискат обединяването им в едно. 

2-ри вариант:  разпределение 2(3) - 2 - 2

Малките училища се закриват

И трите големи училища приемат деца от първи клас. 

Сградата на НУ"Св.св. Кирил и Методий" става филиал на СОУ "Нешо Бончев" (2 паралелки). 

ОУ "20-ти април" и ОУ "Марин Дринов" остават от 1-ви до 7-ми клас с по 2 (3) паралелки


ПЛЮСОВЕ
- децата от кв.Драгулин ще имат близко училище
- възможност за избор на родителите между 3 училища във всички етапи на образованието


МИНУСИ
- не е ясно как ще се разпределят децата от ромски произход между различниге училища, риск от струпването им отново в едно от тях, което не дава равен старт в конкуренцията на училищата
- тук конкуренцията я слагам пак и  в минус, защото и трите училища ще трябва да се борят за съставянето на поне 2 паралелки и се съмнявам, че отново ще се излезе от рамките на добрия тон  (да не казвам по-тежки думи)

Трябва да отбележа, че в стратегията липсва първия вариант и има два други, които обаче лично според мен са неприложими.
Първият - да оставим нещата така както са - това вече не може да стане. След предизвиканата истерия малките училища ще се самозакрият до година-две, поради невъзможност да направят паралелки. Това не е достойно за училища с толкова традиции и постижения през годините.
Вторият - Училище "Нешо Бончев" става само гимназия. Също неприложимо предвид създалите се отношения между учиищата и огромния риск при тази ситуация да не могат да се съберат достатъчно паралелки след 7-ми  клас, за да може едно емблематично за града училище с традиции да съществува.
Разбира се - това е мое лично мнение.

ЗА ДА СЪМ ЯСНА - тук давам вариантите за оптимизация, без да пиша начина , по който ще се достигне до тях. Когато изберем кой от тях е най-добър за общината и сме убедени (възможно най-много хора), че трябва да се стремим към това, следва етапа на другото сложно решение  - КАК ДА СЕ ПОСТИГНЕ ТОВА. Защото не става дума за прости аритметики, а за хора и съдби. Какви разговори да се водят - с родители, учители, как да стане във времето. Да има ли пренасочване на класове.  ВСИЧКО ТОВА ДА СЕ РАЗПИШЕ !!! 

Ясно е , че ще има сътресения в класовете от училищата, които се закриват (или преструктурират), но с разговори ще се търси начин за максимално запазване на класовете и безболезнено преминаване към приетия вариант.

Ясно е, че ще има съкратени учители в следващите години при всички варианти, но това не се дължи на оптимизацията , а на липсата на достатъчно деца. Въпрос на решение е как тези съкращения да са минимални.

Най-неприятно ще е да се взимат силови решения и решения на тъмно. Но уверявам, че няма такава нагласа между колегите в общинския съвет. По-скоро има нежелание да се вземат каквито и да е решения. Мудност. Страх от последиците. Което в случая започва да става по-голям проблем.

Аз съм минала по този път. Гласувала съм против закриването на училища по селата и сега отчитам това като своя грешка. Мислила съм повече за политическите последствия, реагирала съм емоционално на молбите на родителите на децата от селата да не съсипваме това, което не сме съградили ние, а техните предци. Това обаче доведе само до агония на тези училища, до разкарването на много деца между различни села. В крайна сметка почти всички от тях вече са в средищните училища, само че след години травмиране и на децата, и на родителите им.

Всички търсим добър и компромисен вариант. Проблемът е, че засега не го намираме. Пиша това - първо за да дам максимална яснота по въпроса. И второ - с надеждата да чуя обективни коментари, които може да дадат и друг поглед върху проблема и начини за разрешаването му.





Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Не е важно какво си постигнал, а какво си преодолял
14.02.2009 19:51
"Преди години политологът Иван Кръстев припомни, че думите криза и решение имат общ произход. Протестите на общностите, засегнати от предложенията на общинската администрация да се промени училищната мрежа на Община Панагюрище в съответствие с новото статукво, предопределено от делегираните бюджети и от изискването за равен достъп и качествено образование за всички деца на страната, очевидно проявяват както кризата на интересите, така и възможните решения.
Прегледът на различните становища налага следните изводи:
- общинските съветници търсят най-доброто решение за учениците на Панагюрище относно оптимума на училищната мрежа, без да пренебрегват интересите на другите страни в диалога;
- засегнатите общности защитават частни интереси, прикрити зад благовидни предлози, разпознават рушене зад опитите за рационално балансиране на интереси и на финансови възможности, адекватни на новите реалности в образованието;
- мъдрите провиждат през негативите предизвикателни позитиви."

Пепа Филина
цитирай
2. анонимен - Като говорите за частните интереси в горния коментар
15.02.2009 09:29
Като говорите за частните интереси в горния коментар, гледайки я на снимката уважаемата госпожа - тя умело защитава личните си интереси в бизнеса????????????????????
цитирай
3. анонимен - Пепа пише пристрасно - ако живееше в ...
25.02.2009 18:11
Пепа пише пристрасно - ако живееше в бащиния си дом /като регион/ щеше да има друго гледище по въпроса къде ще учи детето й.
цитирай
4. анонимен - Приеха най-после тази стратеги...
03.04.2009 17:21
Приеха най-после тази стратегическа стратегия! Коментарът на Филина е много точен. Тя е дама с много потенциал и интелект. За мойто училище всичко е топ. Вече съм спокоен и за двете си деца.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ralcheva
Категория: Регионални
Прочетен: 166480
Постинги: 33
Коментари: 234
Гласове: 271
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031